Forum
Ovo je jedno razmisljanje Jovana Erdeljanovica o slavi (krsnom imenu) kod srpskog naroda, narocito o njihovoj genezi i ucestalosti pojedinih slava. Preuzeto je iz Jovan Erdeljanovic, "Donje Dragacevo" (Srpski etnografski zbornik, Naselja i poreklo stanovnistva).
Pozdrav,
Bogdan
"О слaви (крсноm иmeну). – Ð’Ðeћ јe прошло вишÐe од с…иљaду годинa, кaко српски нaрод сa нÐeпроmeњÐeниm поштовaњÐem чувa овaс˜ лÐeпи и свÐeти обичaс˜ свос˜ис… прÐeдaкa. Ðли обрÐeди, кос˜и прaтÐe слaву, ј°сно упућус˜у нa m½ого и m½ого стaријe порÐeкло њÐeно. Од нÐeколико mишљÐeњa о постaнку слaвÐe, нaј¿рироднијe mи сÐe чини оно, којe узиma дa јe ту просто извршÐeнa зameнa m½огобожaчкис… божaнстaвa с…ришћaнскиm свÐeциma. СвÐe што су Срби, кaо m½огобошци, приписивaли свос˜иm рaнис˜иm божaнствиma и вршили у чaст њис…ову, прÐeнÐeли су зaтиm нa с…ришћaнскÐe свÐeтитÐeљÐe. Грчкa црквa, кој° јe у овоm поглÐeду допуштaлa m½ого вÐeћÐe слободÐe нÐeго риmскa, учинилa јe и овдÐe, кaо и нa m½огиm другиm meстиma, уступкÐe вÐeровaњу и обичaс˜иma стaрÐe српскÐe рÐeлигијe. Тaко јe дaклÐe постaлa код Србa слaвa, обичaс˜, кос˜и ничÐeгa с…ришћaнског у сmислу Христовог проповÐeдaњa нÐema, a ипaк јe од с…ришћaнскÐe црквÐe приmљÐeн и одобрÐeн.
Ðaрaвно дa нa овоm пољу иma тÐeк дa сÐe рaди, дa сÐe прибирa maтÐeриј°л и дa сÐe проучaвa, јeр јe до сaд врло maло урaђeно. Изmeс’у остaлог врло јe тÐeшко штогод поуздaнијe говорити и о тоme, кaко су бaш Срби у овоm поглÐeду поступили: дa ли су нaрочито бирaли свÐeцa когa ћÐe слaвити и дa ли јe то бaш онaс˜ дaн, кaд јe кос˜и прÐeшaо у нову вÐeру. Дaнaс нпр. нaлaзиm¾, дa су у врло m½огиm нaшиm крaјeвиma извÐeснÐe нaс˜чÐeшћÐe слaвÐe (Св. Ðиколa, Ðрс…aнђeлов-дaн, Ј¾вaњ-дaн и др.) готово подјeднaко зaступљÐeнÐe. С другÐe опÐeт стрaнÐe, испитус˜ући порÐeкло стaновништвa, чÐeсто зaпaжam¾, дa досÐeљÐeници из појeдинис… крaјeвa готово рÐeдовно иmaс˜у сam¾ извÐeснÐe – јeдну, двÐe или нÐeколикÐe – слaвÐe. Ðaрaвно дa ово врÐeди сam¾ зa досÐeљÐeникÐe из онис… крaјeвa, кос˜и су до сaд очувaли нaј²ишÐe свог стaрог стaновништвa и вишÐe иmaли погодaбa, дa сÐe из њис… стaновништво одсÐeљaвa нÐeго дa сÐe досÐeљaвa. Ту су нa првоm meсту m½оги дÐeлови ХÐeрцÐeговинÐe и ЦрнÐe ГорÐe, зaтиm Стaри Ð’лaс…, Колaшин, a m¾ждa ћÐe бити и ј¾ш кос˜и крaс˜ (нпр. у Стaрос˜ Србис˜и и другдÐe). Ð у тиm крaјeвиma знam¾ дa јe и плÐemeнски живот нaј±ољÐe очувaн, и што јe нaрочито знaчaј½о, и дaнaс појeдинa плÐemeнa иmaс˜у сam¾ по јeдну слaву. Зa то су нam типски приmeр вÐeлико с…ÐeрцÐeговaчко плÐeme Дробњaци, кос˜и сви слaвÐe Ђурђeв-дaн, 23. aприлa (види о Дробњaциma зaсÐeбaн рaд у овоm истоm Зборнику од СвÐeтозaрa Тоmићa), зaтиm Ð’aсојeвићи (прaви), кос˜и слaвÐe Св. ÐлÐeксaндрa, 30. aвгустa, Ðикшићи – сви Лучин-дaн, 18. октобрa, и др. – ПрÐema тоme јe дaклÐe слaвa нÐe сam¾ породичнa нÐeго и плÐemeнскa свÐeтињa.
Кaд пaк знam¾, дa сÐe овa свÐeтињa прÐeносилa с колÐeнa нa колÐeно и дa сÐe код појeдинaцa вÐeоma рÐeтко – и то сam¾ у кaквиm врло тÐeшкиm приликama – meњaлa, ондa m¾жÐem¾ кaо нaј²Ðeровaтнијe тврдити:
1. дa јe глaвно прÐeлaжÐeњÐe српског нaродa у с…ришћaнство извршÐeно у јeсÐeњиm и зиmскиm meсÐeциma и нa послÐeтку у врÐemeну око Ђурђeвa-днÐe. Ово сÐe види по тоme, што глaвнa maсa нaшÐeг нaродa слaви јeсÐeњÐe и зиmскÐe свÐeцÐe: Срђeв-дaн (7. октобрa), ПÐeтковaчу или ПÐeтков-дaн (14. окт.), Лучин-дaн (Св. Луку, 18. окт.), Ðœитров-дaн (26. окт.), Ð’рaчÐe (Кузmaнa и Дamј°нa, 1. новÐem±рa), Ђурс’иц (3. нов.), Ðрс…aнгÐeлa Ðœис…aилa (8. нов.), Ðœрaтин-дaн (11. нов.), Ј¾вaнa Злaтоустa (13. нов.), Св. Ðлиm¿иј° (26. нов.), Ðикољ-дaн (6. дÐeцÐem±рa), СтÐeвaњ-дaн (27. дÐeц.), Ј¾вaњ-дaн (7. ј°нуaрa) и др., a од пролÐeћнис… поглaвито Ђурђeв-дaн (23. aприлa) и m½ого рÐeђe: ЛaзaрÐeву Суботу (уочи ЦвÐeти, maртa или aприлa), ЈeрÐemијeв-дaн (1. maј°), Констaнтинa и ЈeлÐeну (21. maј°) и др.
БÐeз нaрочитог докaзивaњa овдÐe ћу сam¾ дa нaговÐeстиm јeдну прÐeтпостaвку. Чини mи сÐe кaо достa вÐeровaтно, дa јe ово узиmaњÐe слaвa, пa прÐema тоme свaкaко и покрштaвaњÐe, било бaш нaрочито подÐeшaвaно, кaд су пaдaли и прaзници ондaшњис… m½огобожaчкис… свÐeтaцa српскис…, којe су они тaдa зameнили новиm, с…ришћaнскиm свÐeтитÐeљиma. Ða то упућус˜у обрÐeди, кос˜и сÐe нa слaвama вршÐe и кос˜и су нÐeсуmњиви остaтaк нÐeгдaшњис… доmaћис… жртaвa и m¾литaвa божaнствиma словÐeнскиm. Из тис… словÐeнскис… обрÐeдa и обичaј° види сÐe, дa су они вршÐeни у врÐeme, кaд су вÐeћ сви пољски рaдови свршÐeни и кaд су сÐe у доm¾виma, пуниm прибрaнис… плодовa и спрÐemљÐeнÐe зиm½ицÐe, с рaдошћу и вÐeсÐeљÐem дочÐeкивaли и проводили прaзници, о кос˜иma су сÐe m¾лили божaнствиma, дa иm подaрÐe обилaту нову годину, вршили поmeн уmрлиm прÐeциma, чaстили гостÐe и сродникÐe и т.д. – РЂурђeв-дaн, кос˜и јe тaкођe јeднa од врло чÐeстис… слaвa, и сaд сÐe у цÐeлоm српскоm нaроду пропрaћa сa m½огоброј½иm и рaзноликиm прÐeс…ришћaнскиm обичaс˜иma, што јe ј°сaн знaк, дa су у врÐeme око Ђурђeвa-днÐe држaнÐe и m½огобожaчкÐe пролÐeћнÐe свÐeтковинÐe.
2. У с…ришћaнство јe по свос˜ прилици прÐeлaзилa облaст по облaст или плÐeme по плÐeme. Брос˜ свÐeштÐeникa, кос˜и су вршили ово покрштaвaњÐe, нијe m¾гaо бити тaко вÐeлики, дa би стигaо извршити то у исто врÐeme у свиma српскиm крaјeвиma.
Тaдa јe цÐeо нaрод био подÐeљÐeн нa плÐemeнa, кој° су свaкaко и у вÐeрскоm поглÐeду донÐeклÐe чинилa зaсÐeбнÐe цÐeлинÐe и иmaлa нÐeкÐe својe, плÐemeнскÐe свÐeтковинÐe вÐeрскÐe. Сa прÐeлaскоm у с…ришћaнство онa њис… зameњус˜у слaвљÐeњÐem когa с…ришћaнског свÐeцa. Ð’идÐeли сm¾ пaк, дa и до дaнaс иmam¾ потпуно очувaнис… плÐemeнскис… слaвa. Тaко по свÐemу излaзи, дa су слaвÐe билÐe нaј¿рÐe свÐeтковинÐe цÐeлог плÐemeнa, пa нaрaвно и појeдинис… породицa у плÐemeну. И дa јe плÐemeнски живот у свиm српскиm зÐemљama очувaн, иmaли бисm¾ свудa онaкÐe плÐemeнскÐe слaвÐe кaо у поmeнутиm крaјeвиma ХÐeрцÐeговинÐe, ЦрнÐe ГорÐe и т.д. Ð тaкођe «узиmaс˜ући слaву, т.с˜.свÐeтитÐeљa, кaо основну подлогу m¾ждa би сÐe m¾гaо рÐeконструисaти бaр приближно и брос˜ српскис… плÐemeнa прÐe или зa врÐeme приmaњa с…ришћaнствa у нaроду».
ÐÐeшто доцнис˜и друштвÐeни рaзвитaк a нÐeшто и m½оги други, политички, Ðeконоmски и т.д. узроци, a нaј²ишÐe нÐeсрÐeћнa судбинa нaшÐeг нaродa рaстуришÐe плÐemeнa и у m½огиm крaјeвиma изmeнишÐe стaро стaновништво сa m½огоброј½иm досÐeљÐeнициma или гa рaзвÐeј°шÐe нa свÐe стрaнÐe Српствa. Свaкa јe породицa српскa, ma гдÐe дошлa, одржaвaлa и дaљÐe свос˜у стaру слaву, и отуд дaнaшњa meшaвинa у слaвama."
Prenosim podatke o slavljenju krsne slave u Beogradu u proslosti na osnovu rada:
Дрaгоmир ÐÐТžÐИЋ,КОЛИКО СÐ БÐ ÐЈ БÐ•ÐžГ ÐÐ”ÐЈ СЛÐВИ СЛÐÐ’ÐЈ, u: Г,лaСник ЕтногрaфСког инСтитутa СÐÐÐЈ, књ. XLIV,Бeогрaд 1995.
Prema ovom autoru procenat Srba koji slave u Beogradu tokom 19. i u 20. veku je konstantan i iznosi oko 70%. Ocigledna je dominantnost Nikoljdana nad ostalim slavama, dok su znacajno zastupljene i Arandjelovdan, Djurdjevdan i Jovanjdan.
Pozdrav,
Bogdan
Т,aбÐeлa 1. БРОЈ СВЕЧÐÐ Ð ÐЈ БÐ•ÐžГ ÐÐ”ÐЈ 1877. ГžÐ”Ð˜ÐЕ
(Ðњилaн Ђ. ÐњилиС›ÐeвиС›)
Иme СлaвÐe дaтуm број СвÐeчaрa
СвÐeтог Ðиколу (6/19.дÐeцÐemбaр) 837
СвÐeтог ÐрaнС’Ðeлa (8/21.новÐemбaр) 334
ЂурС’Ðeвдaн (23.aприлa/ 6.maјa) 234
СвÐeтог Ј¾вaнa (7/20. јaнуaр) 225
Ðњитровдaн (26.октобaр/ 8.новÐemбaр) 128
ЂурС’иц (3/16.новÐemбaр) 122
СвÐeту ПÐeтку ( 14/27.октобaр) 109
СвÐeтог СтÐeвaнa (27.дÐeцÐemбaр/9.јaнуaр) 107
Ðлиmпијa Ступникa (26.новÐemбрa/9.дÐeцÐemбрa) 76
СвÐeтог Луку (18/31.октобaр) 61
СвÐeтог Ðњрaту (11/24.новÐemбaр) 36
Ð’aвÐeдÐeњÐe (21.новÐemбaр/4.дÐeцÐemбaр) 35
Св. Т,aнaСијÐe (18/31.јaнуaр) 31
СвÐeти Ð’рaчи (1/14.новÐemбaр) 23
Св.Т,оmу (6/19.октобaр) 12
ЛaзaрÐeву Суботу(уочи ЦвÐeти) - проmeнљив дaтуm - 12
СвÐeтог Игњaтa (20.дÐeцÐemбaр/2.јaнуaр) 11
СвÐeтог Сaву (14/27.јaнуaр) 9
Св.ÐндрÐeју (30.новÐemбaр/13.дÐeцÐemбaр) 8
Св.Т,ривунa (1/14.фÐeбруaр) 7
ЧaСнÐe Ð’ÐeригÐe (16/29.јaнуaр) 7
СрС’Ðeвдaн (7/20.октобaр) 6
Св.Клиmeнтијa (25.новÐemбaр/8.дÐeцÐemбaр) 5
Св.Ð’aСилијÐe (1/14.новÐemбaр) 5
По чÐeтири СвÐeчaрa Слaвили Су: Св.Ð’aртолоmeјa(11/24.јунa); ЈaС›иma и Ðну (9/22.СÐeптÐemбaр); ПÐeтровдaн
(29.јунa/12.јулa); Ј¾вaнa ЗлaтоуСтог; Ј¾вaнa ÐњилоСтивог (13/26.новÐemбaр); Св.Спиридонa. Т,ри СвÐeчaрa
иmaли Су: Св. ПaнтÐeлијa (27.јули/9.aвгуСт); ÐпоСтол Ðњaтијa (14/27.новÐemбaр); СпaСовдaн
Св.Сиmeунa(13/26.фÐeбруaр); Св.Илију (20.јули/2.aвгуСт); Св. Ðгaтоникa (22.aвгуСтa/4.СÐeптÐemбрa ); Ћирилa
и ÐњÐeтодијa; Т,одорову Суботу (покрÐeтaн прaзник -приmeдбa Д.Ð.). По двa СвÐeчaрa Слaвили Су: СрÐeтÐeњÐe
(2/15.фÐeбруaр); СвÐeтог Ðврamијa; Ð’Ðeл. Г,оСпоС’у (15/28/aвгуСт). Јeдног СвÐeчaрa иmaли Су: Св. ЛaврÐeнтијÐe, Св.
aпоСтол Филип; пророкa Дaнилa; Св. Ð’aрвaру; Св. Сиmeунa (3/26.фÐeбруaрa); ОбрÐeтÐeњÐe; Духови;
КонСтaнтин и ЈeлÐeнa; Кирик и ÐЈлитa; Св. Јeвтиmијa; и Св. ÐрaнС’Ðeл , лÐeтњи.
Т,aбÐeлa 2. СЛÐВЕ И Ð˜ÐњÐ•ÐÐ СВЕЧÐÐ Ð ÐЈ БÐ•ÐžГ ÐÐ”ÐЈ 1895.
(ПÐeтaр Т,aнaСковиС›)
Иme СлaвÐe дaтуm број СвÐeчaрa
СвÐeти Ð’aСилијÐe (1/14 јaнуaр) 23
СвÐeти Ј¾вaн ( 7/20. јaнуaр) 324
СвÐeти Сaвa ( 14/27.јaнуaр) 11
ЧaСнÐe Ð’ÐeригÐe ( 16/29. јaнуaр) 8
СвÐeти ÐтaнaСијÐe (18/31. јaнуaр) 31
СвÐeти Т,рифун (30.јaнуaр/ 14.фÐeбруaр) 18
СрÐeтÐeњÐe (2/15. фÐeбруaр) 2
СвÐeти Сиmeун Богоприmaц ( 3/16. фÐeбруaр) 11
СвÐeти ХaрaлamпијÐe - Т,одоровa Суботa (Првa Суботa Ð’aСкршњÐeг поСтa) 3
СвÐeти Ћирило ( 14/27.фÐeбруaр) 5
ЛaзaрÐeвa Суботa (покрÐeтaн прaзник) 24
СвÐeти ЂорС’Ðe ( 23 aприл/ 6.maј) 252
СвÐeти ÐeвaнгÐeлиСт Ðњaрко ( 25.aприл/ 8.maј) 3
СвÐeти Ðиколa(лÐeтњи) ( 9/22.maј) 1
СвÐeти Кирило и ÐњÐeтодијÐe ( 11/24.maј) 2
Духови (СвÐeтa Т,ројицa) ( покрÐeтaн) 2
СвÐeти цaр КонСтaнтин и ЈeлÐeнa (21.maј/3.јун) 6
СвÐeти Ð’aртолоmeј ( 11/24. јун) 3
СвÐeти ЈeлиСÐeј Пророк ( 14/27. јун) 2
ПÐeтровдaн ( 29.јун/ 12.јул) 15
СвÐeти Илијa ( 20.јул/ 2.aвгуСт) 14
СвÐeти ПaнтÐeлијa (27.јул/ 9.aвгуСт) 6
ПрÐeобрaжÐeњÐe ( 6/19. aвгуСт) 1
СвÐeти aрхaнС’Ðeл ЛaврÐeнтијÐe ( 10/23.aвгуСт) 1
Ð’Ðeликa Г,оСпоинa ( 15./28.aвгуСт) 21
ÐЈСÐeковaњÐe СвÐeтог Ј¾вaнa (29.aвгуСт/11.СÐeптÐemбaр) 2
СвÐeти ÐлÐeкСaндaр ÐÐeвСки ( 30.aвгуСт/12.СÐeптÐemбaр) 3
СвÐeти Сиmeон Столпник (1/14.СÐeптÐemбaр) 2
Ðњaлa Г,оСпоинa ( 8/21.СÐeптÐemбaр) 4
СвÐeти Ј¾aкиm и Ðнa ( 9/23.СÐeптÐemбaр) 3
СвÐeти ЕвСтрaтијÐe ( 20.СÐeптÐemбaр/ 2.октобaр) 2
ЗaчÐeС›Ðe Ј¾вaнa КрСтитÐeљa ( 29.СÐeптÐemбaр/11.октобaр) 3
СвÐeти Киријaк ОтшÐeлнaк (Ðњихољдaн) ( 29.СÐeптÐemбaр/ 12.октобaр) 16
СвÐeти Т,оma ( 6/19.октобaр) 25
СвÐeти СÐeргијÐe(СрС’Ðeвдaн) (7/20.октобaр) 11
СвÐeтa ПaрaСкÐeвa(ПÐeтковaчa) ( 14/27 октобaр) 109
СвÐeти Лукa ( 18/31.октобaр) 70
СвÐeти ДиmитријÐe (Ðњитровдaн) ( 26.октобaр/ 8.новÐemбaр) 157
СвÐeти ÐврamијÐe ( 29.октобaр/11.новÐemбaр) 3
СвÐeти Ð’рaчи ( 1/14.новÐemбaр) 37
ЂурС’иц ( 3/16.новÐemбaр) 154
ÐрхaнгÐeл Ðњихaило ( 8/21.новÐemбaр) 429
СвÐeти Ðњрaтa ( 11/24.новÐemбaр) 36
СвÐeти Ј¾вaн ЗлaтоуСт ( 13/26.новÐemбaр) 1
Ð’aвÐeдÐeњÐe ( 21.новÐemбaр/4.дÐeцÐemбaр) 35
СвÐeти ÐњÐeркуријÐe ( 24.новÐemбaр/ 7.дÐeцÐemбaр) 2
СвÐeти КлиmeнтијÐe ( 25.новÐemбaр/ 8.дÐeцÐemбaр) 2
СвÐeти ÐлиmпијÐe ( 26.новÐemбaр/ 9.дÐeцÐemбaр) 71
СвÐeти ÐндрÐeјa( Првозвaни ÐндрÐeјa) (30.новÐemбaр/13.дÐeцÐemбaр) 10
СвÐeтa Ð’aрвaрa ( 4/17.дÐeцÐemбaр) 1
СвÐeти Ðиколa ( 6/19.дÐeцÐemбaр) 705
СвÐeти Спиридон ( 12/25.дÐeцÐemбaр) 2
СвÐeти ИгњaтијÐe БогоноСaц ( 20.дÐeцÐemбaр/2.јaнуaр) 10
СвÐeти СтÐeвaн ( 27.дÐeцÐemбaр/9.јaнуaр) 126
ÐЈз СпиСaк иmeнa и зaниmaњa СвÐeчaрa, под нaСловоm ЕСÐÐФСКЕ СЛÐВЕ поСÐeбно Су издвојÐeнÐe СлÐeдÐeС›Ðe
СлaвÐe:
1. ÐбaСŸијСки ÐeСнaф, СвÐeти ÐтaнaСијÐe, 18./ 31. Јaнуaр
2. БaкaлСки ÐeСнaф, СвÐeтa Т,ри Јeрaрхa, 30. Јaнуaрa / 12. ФÐeбруaрa
3. Доm СиротнÐe дÐeцÐe, СвÐeти Кирил и ÐњÐeтодијÐe, 11. / 24. Ðњaјa
4. Зaдругa ујÐeдињeних рaдÐeникa, СвÐeти Т,оma 6. / 19. Октобрa
5. ЗидaрСки ÐeСнaф, СвÐeти Т,оma, 6/19. Октобрa
6. КaлдрmСŸијСки ÐeСнaф, СвÐeти ДиmитријÐe, 26. Октобрa / 8. ÐовÐemбрa
7. ÐњÐeСaрСки ÐeСнaф, ÐрхaнгÐeл Ðњихaило, 8. / 21. ÐовÐemбрa
8. Ðњонопол дувaнa, СвÐeти Ð’рaчи 1./14. ÐовÐemбрa
9. ОбилиС› Друштво, ÐрхaнгÐeл Ðњихaило, 8/21. ÐовÐemбрa
10. СрпСкa држaвнa жÐeлÐeзницa, СвÐeти Цaр КонСтaнтин и Цaрицa ЈeлÐeнa, 21. Ðњaјa/3. Јунa.
Т,aбÐeлa 3. СЛÐВЕ И Ð˜ÐњÐ•ÐÐ СВЕЧÐÐ Ð ÐЈ БÐ•ÐžГ ÐÐ”ÐЈ 1928.
(Г,ргур КоСтиС›)
Дaтуm иme СлaвÐe број СвÐeчaрa
1/ 14. - IX. Св. Сиmeон Столпник 4
4/ 17. - IX. ПрÐeпод. ÐњојСијÐe Боговидaц 2
8/ 21. - IX. Ðњaлa Г,оСпојинa 16
9/ 22. - IX. Св.Ј¾aкиm и Ðнa (ÐС›иm и Ðнa -роС’.Богород. ) 10
14/ 27. - IX. KрСтовдaн (Ð’оздвижÐeњÐe ЧaСног КрСтa) 4
20. IX./ 3. X. Ð’Ðeл.mуч.ЕвСтaтијÐe 8
23. IX./ 6. X. ЗaчÐeС›Ðe Ј¾вaнa КрСтитÐeљa 22
26. IX./ 9. X. Сmрт.Ðп.и ЈeвaнС’Ðeл.Ј¾вaнa 1
27. IX./ 10. X. Св. Ðњуч.КaлиСтрaт 1
29. IX./ 12. X. СвÐeти Киријaк ОтшÐeоник (Ðњихољдaн) 45
6/19. Х. ÐпоСтол Т,оma 82
7/20. Х. Ðњуч.СÐeргијÐe и Ð’aкхо (СрС’Ðeвдaн) 34
14/27. Х. ПрÐeподобнa Ðњaти ПaрaСкÐeвa(ПÐeтк.-ПÐeтковaчa) 317
18./31. Х. ЕвaнС’ÐeлиСт Лукa 268
26.Х./8. XI Ð’Ðeл.mуч.ДиmитријÐe (Ðњитровдaн) 565
29.Х./11. XI. СвÐeти ÐврamијÐe 7
1/14. ХI. Ð’рaчÐeви Кузmaн и Дamјaн 146
3/16. ХI. ЂурС’иц (ОбновљÐeњÐe хрama Св.Гeоргијa) 631
8/21. ХI. Сaбор ÐрхaнС’Ðeлa Ðњихaилa 1496
11/24. ХI. СтÐeвaн ДÐeчaнСки Крaљ СрпСки (Св.Ðњрaтa) 144
12/25. ХI. Св. Ј¾вaн ÐњилоСтиви 8
13./26. ХI. Св. Ј¾вaн ЗлaтоуСти 14
14./27. ХI. ÐпоСтол Филип 1
16/29. ХI. ÐпоСтол и јÐeвaнС’ÐeлиСт Филип 3
21.ХI/4. ХII. Св. Ð’aвÐeдÐeњÐe (улaзaк Св.БогородицÐe у хрam) 101
25.Х1/8.ХII. Св. Клиmeнт ÐeпиСкоп (вÐeлички-охридСки, Св. Клиmeнт,
Пaпa Ð иmСки) 7
26.Х1/9.ХII. Св.ÐлиmпијÐe Столпник 310
30.Х1/13.ХII. Св.ÐндрÐeјa Првозвaни (КрaљÐeвa Слaвa) 36
5/18. ХII. Св.Сaвa ОСвÐeС›Ðeни (Сaвицa) 12
6/19. ХII. Св.Ðиколa 3168
15./25. ХII. Св.Спиридон 11
20.ХII/2. I. Св.ИгњaтијÐe БогоноСaц 53
27.ХII/8. I. Св.ÐрхиС’aкон СтÐeвaн 480
1/14. I. Св.Ð’aСилијÐe (ОбрÐeзaњÐe Г,оСподњÐe) 73
7/20. I. Св.Ј¾вaн КрСтитÐeљ 1175
14/27. I. Св.Сaвa 62
16/29. I. ЧaСнÐe Ð’ÐeригÐe aпоСтолa ПÐeтрa 25
17/30. I. Св.ÐнтонијÐe Ð’Ðeлики 3
18/31. I. Св.ÐтaнaСијÐe Ð’Ðeлики 70
20..I/2. II. Св.ЈeвтиmијÐe 2
27.I/9. II. ПрÐeноС mоштију Ј¾вaнa ЗлaтоуСтог 1
30.I/12. II. Т,ри вÐeл.Јeрaрхa 1
1/14. II. Св.Т,рифун 54
2/15. II. СрÐeтÐeњÐe Г,оСподњÐe 5
3/16. II. Св.Сиmeон Богоприmaц 19
13./26. II. Св.Ðњироточиви (СтÐeв.ÐÐemaњa) 1
24.II/9. III ОбрÐeтÐeњÐe глaвÐe Ј¾вaнa КрСтитÐeљa 3
14/27. II. ПрÐeподобни ÐвкСÐeнтијÐe 6
Пророк ÐmоС 2
1/14. III. ÐњучÐeницa Евдокијa 1
25.III/7. IV. БлaговÐeСти 2
23.IV/6. V. ЂурС’Ðeвдaн (Ð’ÐeликоmучÐeник ГeоргијÐe) 1151
25.IV/8. V. ÐпоСтол и ÐeвaнС’ÐeлиСт Ðњaрко 43
1/14. V. Пророк ЈeрÐemијa 3
9/22.V. Св.Ðиколa ЛÐeтњи (ПрÐeноС mошти Св.ÐиколÐe) 11
11/24.V. Ћирило и ÐњÐeтодијÐe СпaСов-дaн (Ð’aзнÐeСÐeњÐe Г,оСподњÐe) 7
21.V/3.VI. Цaр КонСтaнтин и Цaрицa ЈeлÐeнa 15
8./21.V ÐпоСтол и ЈeвaнС’ÐeлиСт Ј¾вaн 1
11./24.VI Ð’aртолоmeј Ð’aрнaвa 17
14./27.VI Пророк ЈeлиСÐeј 5
15./28.VI Ð’идовдaн 5
24.6/7.VII. Ивaњдaн 5
29.6/12.VII. ÐпоСтол ПÐeтaр и ПaвлÐe (ПÐeтровдaн) 76
13./26.VII. Сaбор ÐрaнС’Ðeлa Г,aврилa 7
15./28.VII. СвÐeти Кирил и Јулитa 2
20.VII/2.VIII. Св.Илијa 49
27 VII/8. VIII Ðњуч. ПaрaСкÐeвa - Т,рновa ПÐeткa
28 VII/9.VIII Ðњуч. ПaнтÐeлијa
10./23.VIII. ÐрхиС’aкон ЛaврÐeнтијÐe 1
15./26. VIII. Ð’Ðeликa Г,оСпоС’a 49
22.VIII/4.IX. ÐњучÐeник Ðгaтолик 7
23.VIII/5.IX. ÐњучÐeник Луп 2
29.VIII/11.IX. ÐЈСÐeковaњÐe глaвÐe Ј¾вaнa КрСтитÐeљa 14
30.IX/12.X. Св.ÐлÐeкСaндaр ÐÐeвСки 9
9/22.III ÐњлaдÐeнци (40 mучÐeникa) 2
1. XII ÐЈјÐeдињÐeњÐe 1
14/ 27. VI Св.ЈeлиСијÐe 1
8/21. V Св. Ј¾вaн БогоСлов 1
покрÐeтaн ÐпоСтол Т,иmотијÐe 1
покрÐeтaн СпaСовдaн 5
покрÐeтaн Т,одоровa Суботa 11
покрÐeтaн Духови 1
покрÐeтaн ЛaзaрÐeвa Суботa 36
ЗaјÐeдно Сa куС›ниm Слaвama у попиСу Су зaбÐeлÐeжÐeнÐe и СлaвÐe рaзличитих удружÐeњa и ÐeСнaфa. Ð aди лaкшÐe прÐeглÐeдноСти овÐe СлaвÐe Су прикaзaнÐe издвојÐeно. Иma их укупно 24.
ÐЈдружÐeњÐe грaС’Ðeвинaрa aпоСтол Т,оma
ÐЈдружÐeњÐe јужних Србијaнaцa aпоСтол Т,оma
ÐЈдружÐeњÐe mолÐeрa ÐeвaнС’ÐeлиСт Лукa
ÐњиниСтaрСтво СaобрaС›aјa Ðњитровдaн
Ð’ојвоС’aнСкa трпÐeзa ЂурС’иц
Друштво Крaљ ДÐeчaнСки СвÐeти Ðњрaтa
ÐњaтÐeринСко удружÐeњÐe Ð’aвÐeдÐeњÐe
Т,рговaчкa aкaдÐemијa СвÐeти Сaвa
ОСновнa школa “Ð’ук КaрaСŸиС›” СвÐeти Сaвa
ÐžШ “Крaљ ПÐeтaр” СвÐeти Сaвa
ÐžШ “ Стaринa Ðовaк” СвÐeти Сaвa
ОбдaништÐe бр. 2 СвÐeти Сaвa
ÐЈдружÐeњÐe бaнaкa Т,ри Јeрaрхa
Друштво зa зaштиту животињa СвÐeти Т,рифун
Ђaчко СклоништÐe Пaлилулa СвÐeти Т,рифун
ÐЈдружÐeњÐe чÐeтникa СрÐeтÐeњÐe
ÐЈдружÐeњÐe Т,иmочaнa СрÐeтÐeњÐe
ÐоСaчко удружÐeњÐe СвÐeти ЂорС’Ðe
Ðњузичко-пÐeвaчко друштво”СтaнковиС›” Ð’идовдaн
Ð ибaрСки ÐeСнaф ПÐeтровдaн
ÐЈдружÐeњÐe пивaрa СпaСовдaн
ÐЈдружÐeњÐe кожaрСких рaдникa Духови
ÐЈдружÐeњÐe продaвaцa новинa Духови
Друштво “ Ðиколa ТeСлa” Духови
Т,aбÐeлa 4. ЦÐ КВЕÐИ И ÐÐРОДÐИ ÐÐЗИВИ СÐ’Ð•Т˜Т•Ð‰Ð
(Дрaгоmир ÐнтониС›)
Дaтуm Иme СлaвÐe
1.01 ОбрÐeзaњÐe Г,оСподa ИСуСa ХриСтa; Св.Ð’aСилијÐe Ð’Ðeлики; Ðовa годинa.
2.01. СвÐeти ИгњaтијÐe БогоноСaц - Кокошији БожиС›
9.01. СвÐeти првоmучÐeник и aрхиС’aкон СтÐeфaн - СтÐeвaндaн
20.01. Сaбор СвÐeтог Ј¾вaнa КрСтитÐeљa - Ј¾вaњдaн
27.01. СвÐeти Сaвa први aрхиÐeпиСкоп СрпСки - Сaвиндaн
29.01. ЧaСнÐe вÐeригÐe aпоСтолa ПÐeтрa - Ð’Ðeрижњaци
30.01. ПрÐeподобни ÐнтонијÐe Ð’Ðeлики
31.01. СвÐeти ÐтaнaСијÐe Ð’Ðeлики - Чуmин дaн
2.02. ПрÐeподобни ЈeвтиmијÐe Ð’Ðeлики
9.02. ПрÐeноС mоштију СвÐeтог Ј¾вaнa ЗлaтоуСтог
12.02. СвÐeтa Т,ри Јeрaрхa - Т,ри Јeрaрхa
Дaтуm Иme СлaвÐe
14.02. СвÐeти mучÐeник Т,рифун - Т,ривундaн
15.02. СрÐeтÐeњÐe Г,оСподњÐe - СрÐeтÐeњÐe
16.02. СвÐeти Сиmeон и Ðнa
26.02. ПрÐeподобни Сиmeон Ðњироточиви
27.02. ПрÐeподобни ÐвкСÐeнтијÐe
9.03. Прво и друго обрÐeтÐeњÐe глaвÐe СвÐeтог Ј¾вaнa КрСтитÐeљa
14.03. СвÐeтa прÐeподобнa mучÐeницa Евдокијa - ЛÐeтник
7.04. БлaговÐeСти
6.05. СвÐeти вÐeликоmучÐeник ГeоргијÐe - ЂурС’Ðeвдaн
8.05. СвÐeти aпоСтол и јÐeвaнС’ÐeлиСт Ðњaрко - Ðњaрковдaн
Колико Србa у Бeогрaду... Г›. ЕИ СÐÐÐЈ XLIV (1995)
219
14.05. СвÐeти пророк ЈeрÐemијa - ЈeрÐemијиндaн
21.05. СвÐeти aпоСтол и јÐeвaнС’ÐeлиСт Ј¾вaн БогоСлов
22.05. ПрÐeноС mоштију СвÐeтог ÐиколÐe - лÐeтњи СвÐeти Ðиколa
24.05. СвÐeти Кирило и ÐњÐeтодијÐe
3.06. СвÐeти цaр КонСтaнтин и цaрицa ЈeлÐeнa
24.06. СвÐeти aпоСтоли Ð’aртолоmeј и Ð’aрнaвa
27.06. СвÐeти пророк ЈeлиСÐeј
28.06. СвÐeти вÐeликоmучÐeник цaр Лaзaр и Сви СвÐeти mучÐeници СрпСки -Ð’идовдaн
7.07. Ð оС’ÐeњÐe СвÐeтог Ј¾вaнa КрСтитÐeљa - Ивaњдaн
12.07. СвÐeти aпоСтоли ПÐeтaр и ПaвлÐe - ПÐeтровдaн
26.07. Сaбор СвÐeтог aрхaнгÐeл Г,aврилa - лÐeтњи Г,aврило
28.07. СвÐeти mучÐeници Кирил и Јулитa - Ћириловдaн
2.08. СвÐeти пророк Илијa - Илиндaн
8.08. ПрÐeподобнa mучÐeницa ПaрaСкÐeвa - Т,рновa ПÐeткa
9.08. СвÐeти вÐeликоmучÐeник ПaнтÐeлÐeјmон - ПaнтÐeлијÐeвдaн
23.08. СвÐeти mучÐeник и aрхиС’aкон ЛaврÐeнтијÐe
28.08. ÐЈСпÐeнијÐe ПрÐeСвÐeтÐe БогородицÐe - Ð’Ðeликa Г,оСпојинa
4.09. СвÐeти mучÐeник Ðгaтоник
5.09. СвÐeти СвÐeштÐeноmучÐeник ИринÐeј и mучÐeник Луп
11.09. ÐЈСÐeковaњÐe глaвÐe СвÐeтог Ј¾вaнa КрСтитÐeљa - ÐЈСÐeковaњÐe
12.09. СвÐeти ÐлÐeкСaндaр ÐÐeвСки - ЛÐeСÐeндровaн
14.09. ПрÐeподобни Сиmeон Столпник - ЦрквÐeнa новa годинa
17.09. Пророк ÐњојСÐeј Боговидaц
21.09. Ð ождÐeСтво ПрÐeСвÐeтÐe БогородицÐe - Ðњaлa Г,оСпојинa
27.09. Ð’оздвижÐeњÐe ЧaСног КрСтa - КрСтовдaн јÐeСÐeњи
3.10. СвÐeти вÐeликоmучÐeник ЈeвСтaтијÐe
6.10. ЗaчÐeС›Ðe СвÐeтог Ј¾вaнa ПрÐeтÐeчÐe и КрСтитÐeљa
9.10. СвÐeти aпоСтол и јÐeвaнС’ÐeлиСт Ј¾вaн БогоСлов
10.10. СвÐeти mучÐeник КaлиСтрaт
12.10. ПрÐeподобни Киријaк ОтшÐeлник - Ðњихољдaн
19.10. СвÐeти aпоСтол Т,оma - Т,оmиндaн
20.10. СвÐeти mучÐeници СÐeргијÐe и Ð’aкхо - СрС’Ðeвдaн
27.10. ПрÐeподобнa maти ПaрaСкÐeвa - СвÐeтa ПÐeткa, ПÐeтковицa
31.10. СвÐeти aпоСтол и јÐeвaнС’ÐeлиСт Лукa - Лучиндaн
8.11. СвÐeти вÐeликоmучÐeник ДиmитријÐe - Ðњитровдaн
11.11. СвÐeти ÐврamијÐe Зaтворник
14.11. СвÐeти Козma и Дamјaн - Ð’рaчÐeви
16.11. ОбновљÐeњÐe хрama СвÐeтог Гeоргијa - ЂурС’иц
21.11. Сaбор СвÐeтог ÐрхaнгÐeлa Ðњихaилa - ÐрaнС’Ðeловдaн
24.11. СвÐeти крaљ СтÐeфaн ДÐeчaнСки -,Ðњрaтиндaн
25.11. СвÐeти Ј¾вaн ÐњилоСтиви
26.11. СвÐeти Ј¾вaн ЗлaтоуСт
27.11. СвÐeти aпоСтол Филип
29.11. СвÐeти aпоСтол и јÐeвaнС’ÐeлиСт ÐњaтÐeј
4.12. Ð’aвÐeдÐeњÐe ПрÐeСвÐeтÐe БогородицÐe - Ð’aвÐeдÐeњÐe
8.12. СвÐeти СвÐeштÐeноmучÐeник Клиmeнт
9.12. СвÐeти ÐлиmпијÐe Столпник - ÐлиmпијÐeвдaн
13.12. СвÐeти aпоСтол ÐндрÐeј Првозвaни - ÐњÐeчкин дaн
18.12. ПрÐeподобни Сaвa ОСвÐeС›Ðeни - Сaвицa
19.12. СвÐeти Ðиколa - Ðикољдaн
25.12. ПрÐeподобни Спиридон Чудотворaц
Zahvaljujem se na ovim informacijama i svaka dopuna ovog topica je vise nego dobrodosla za dobrobit i ocuvanje identititeta
Srč‘evdan - Sv. Sergije i Vakh (20/7. oktobar)
www.srdjevdan.org
Sudeći prema broju crkava Sv. Sergija i Vakha u primorju i zaleč‘u južnog Jadrana, Srč‘evdan je u srednjem veku bio rasprostranjen praznik, sa verovatno znatnim učešćem stanovništva u obeležavanju te krsne slave. Nakon cvetanja ovog kulta u Siriji od 4. do 7. veka, prostor zapadnog Balkana predstavljao je region sa snažnim uporištem kulta Sv. Sergija i Vakha tokom većeg dela srednjeg veka.
Poštovanje kulta Sv. Sergija i Vakha ostalo je i dalje zastupljeno u svojoj postojbini, meč‘u hrišćanima Sirije i Libana. Stari je običaj da se na taj dan za ukrašavanje koriste palmine grančice. Na drugim prostorima Bliskog istoka, usled vekovne dominacije islama, njihov kult je zamro kako je nestajalo hrišćanskog stanovništva, pa je većina nekadašnjih crkava pretvorena u džamije. Prevlast druge religije nije izbrisala prastare narodne običaje, pa Sv. Sergija pustinjski nomadi i danas smatraju svojim zaštitnikom.
Usled ubrzanih i čestih migracija stanovništva u 19. i 20. veku današnje stanovništvo sa Srč‘evdanom kao svojom krsnom slavom razbacano je širom prostora Balkana, i u većini slučajeva to su pojedinačne porodice, koje su se tokom vremena odvojile od svojih rodova. Retki su primeri da na manjem geografskom prostoru bude veći broj porodica koje slave Srč‘evdan. Dosadašnja istraživanja pokazala su kao izuzetak selo Gorobilje kod Požege u Srbiji, koje još od 18. veka ima više porodica sa tom krsnom slavom.
Danas je Srč‘evdan jedna od manjih slava na prostorima Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, delova Hrvatske. Slava se obeležava 20. oktobra, odnosno 7. po julijanskom kalendaru, sa obaveznim paljenjem slavske sveće i spravljanjem slavskog kolača. Kolač se nosi rano izjutra u crkvu, gde sveštenik sa domaćinom nakon obreda lomi kolač. Srč‘evdan pripada slavama za koje se priprema mrsna hrana, izuzev ako sreda ili petak nisu dani slave. Svaka kuća koja slavi Srč‘evdan morala bi da ima ikonu Sv. Sergija i Vakha. Na ikonama se Sv. Sergije i Vakho predstavljaju ili u običnim tadašnjim odorama sa krstom i mitrom, znakom mučeništva, ili, što je reč‘i slučaj, u vojničkoj opremi sa palminim grančicama u rukama. Ostali slavski običaji razlikuju se od jednog do drugog geografskog prostora, kao i kod ostalih slava.
Zemljoradnici (ratari) naročito paze da na Srč‘evdan ne izlaze sa volovima u polja, jer na taj dan ne valja orati. Veruje se da na taj dan i divlje zveri bivaju pitome i krotke.
Odličan tekst Vojina i Draga Damjanca na adresi http://www.damjanci.com/jovandan.php.
O krsnoj slavi
Srbi su jednini narod na svijetu koji slavi krsnu slavu. Prvi pomen krsne slave datira iz 1018 . godine iz okoline Ohrida. Prvi zapis potiče od vizantijskog istoričara Kedrina. Meč‘utim smatra se da obred krsne slave potiče još iz VIII vijeka i vremena pokrštavanja Srba na balkanskim prostorima. Naši preci bili su mnogobošci. Svako pleme i svaki dom imalo je svoga boga, koji je bio veoma poštovan kao zaštitnik. Kada su Srbi primili hrišćanstvo od Vizantije, veoma su se teško odricali od stare tradicije i običaja. Zbog toga su u zamenu uzeli da slave jednog hrišćanskog sveca. Obično su uzimali za Krsnu slavu onog svetitelja kada su Svetim krštenjem postali hrišćani. Da nisu imali dar religioznosti kao nešto prediskustveno, oni ne bi tako držali svoje kućne bogove - niti bi kasnije, u hrišćanstvu, prihvatili Hrista i njegove svete.
U srpskoj grač‘anskoj kulturi nalazimo spektar manifestacija koje su iznjedrile običajna tradicija religijskih i svjetovnih obreda, patrijarhalni svjetonazor, srpski folklor, gospodarstvo, znanost i umjetnost. Evo nekoliko primjera. Uz najznačajnije blagdane u pravoslavnoj religiji Božić, Uskrs i Duhove, Srbi imaju i blagdan krsne slave odabranog sveca - zaštitnika obitelji. Meč‘u «najpopularnije» svece ubrajaju se: sv. Sava, sv. Nikola, sv. Simeon, sv. Stefan prvomučenik, sv. Georgije, sv. Dimitrije i drugi. Tradicija krsne slave prenosi se u obitelji s koljena na koljeno. Korijeni ove tradicije sežu iz davninskog htoničkog kulta (kulta mrtvih), derivirane agrarne magije (kulta živih) i svetosavskog pravoslavlja.
Slava se nasleč‘uje od oca, kao što je očev otac naslijedio od svoga oca. Po slavi su se porodice upoznavale i tražile svoje korijene. to je i u nauci bio jedan od kriterijuma pri istraživanju porekla i korena porodica, bratstava i plemenskih zajednica. Naši preci su sve menjali, ime, prezime, prebivalište itd. Ali jedino se krsne slave nikad nisu odricali i nikad je nisu menjali. U najtežim trenucima, u vreme sveopšte Golgote, čak i u rovovima slava se slavila sa svećom, malo vina i bar parčetom hljeba.
Takoč‘e od istih autora:
Kako slaviti krsnu slavu?
Gde je slava - tu je i Srbin, kaže stara narodna poslovica. Način obeležavanja slave može se razlikovati od područja do područja pa i od porodice do porodice ali za slavljenje slave nephodno je imati sledeće:
Sveća - Krsnu sveću valja da zapali domaćin kad doč‘e sveštenik da mu reže kolač ili kad prerezan kolač donese iz crkve. Sveća obično gori ceo dan.
Slavski kolač - Za krsno ime svaka kuća priprema slavski kolač. To je naročiti hleb od pšeničnog brašna zamešen s kvascem i bogojavljenskom vodicom ili onom koju je sveštenik osveštao uoči slave.
Koljivo - To je žito koje se kuva uoči slave. Posle se melje i sladi šećerom a zatim po želji dodaju orasi, vanila, suvo grožč‘e.
Vino - O Krsnom imenu vino je potrebno da se prelije kolač i koljivo, a ono što ostane u čaši ili flaši domaćin po običaju popije.
Tamjan - U svakoj pravoslavnoj srpskoj kući može se naći grumičak tamjana u svako doba, reči su jednog jednog istoričara.
Ikona - Slavska ikona sa kandilom postavlja se, ako je moguće, na istočnoj strani zida najuglednije prostorije u kući. Po pravilu svaka ikona trebalo bi da je prethodno osvećena u crkvi, gde to sveštenik obavi u oltaru.
Sveštenik dolazi u svaki dom da izvrši bogoslužni obred osvećenja ikone sveca i osvećenje doma. Pri vršenju bogoslužnog obreda sveštenik čita
ulomak iz evanč‘elja koji se odnosi na datog sveca, a potom se otpjeva tropar i pritom vrši obred lomljenja slavskog kolača. Ako sveštenik ne doč‘e u slavljenikov dom tada domaćin nosi u crkvu slavsku svijeću, slavski kolač i koljivo da se posvete. Potom domaćin s članovima obitelji u domu obavlja slavski obred koji sadrži: paljenje slavske svijeće, pjevanje tropara i lomljenje slavskog kolača. Ovaj obred vrši se u podne, prije slavskog ručka, ili navečer prije večere. Na kraju dana domaćin gasi sveću vinom.
No bez obzira kako je Slava kod nas nastala i utvrdila se, ovaj naš lepi običaj nije svečanost pojedinca, kao što je npr. imendan ili roč‘endan, običaji koji postoje i kod hrišćanskih pravoslavnih naroda, - imendan "onomastiri" kod Grka i "denj angela" kod Rusa - nego je slavlje šire zajednice: jedne porodice, ili više njih, čak plemena.