Forum
Drago mi je obavestiti one koji jos nisu nabavili zavicajni zbornik Severne Dalmacije, Bukovice i Mokrog polja da to sada mogu uciniti i narudzbenicom na +381 64 1984 985 ili email [email protected]
Promocija zbornika je bila ove godina na Mokropoljskim susretima.Iz sadrzaja izdvajam
KNJIGA I
Kninska Krajina u srednjem vijeku -
arheološka svjedoĐanstva materijalne kulture
Đorđe Janković
Srednjovekovna kultura Srba
na granici prema Zapadnoj Evropi
Đorđe Janković
EtniĐki prostor Srba na Balkanu u srednjem veku
u svetlu arheoloških i pisanih izvora
Đorđe Janković
Sve seobe Srba Error! Bookmark not defined.
Ilija Krneta
Seoba pod Arsenijem ĐŒarnojevićem
Ilija Krneta
Spisi tajnog vatikanskog arhiva XVI-XVIII veka
Marko Jacov
Doseljavanje Srba u Sjevernu Dalmaciju
Ilija Krneta
BukovaĐka buna Error! Bookmark not defined.
Ilija Krneta
Dalmacija pod MleĐanima i Turcima
Dr Dušan Lj. Kašić
Razlozi seobe Srba iz Dalmacije u Rusko carstvo
tokom XVIII veka
Aleksije RaĐunica
Odseljavanje Srba iz Dalmacije 1771-1774. godine
Ilija Krneta
Spisak Srpskih porodica koje su se odselile
iz Dalmacije 1771-1774. godine
Dalmacija pod Francuskom
Ilija Krneta
Znamenite liĐnosti
KNJIGA II
ISTORIJA RADUĐŒKOG KRAJA
RADUĐŒKA PRAHISTORIJA
Gradina na raduĐkoj glavici
RaduĐko mokropoljska liburnska zajednica
Gradina nad Gredom
Gradina u Carigradu
RADUĐŒKA ANTIKA
Akvadukt
Legenda o Sv. Pavlu
SREDNJI VEK
Prvi spomen RaduĐića
Grad Cudanton
DOLAZE TURCI
Zapis o ĐŒavlinovu Buku
Crkva Sv. Djurdja
ReĐnik RaduĐko Mokropoljskog kraja
KNJIGA III
BUKOVICA Narodni život i obiĐaji
Vladimir Ardalić
KNJIGA IV
Prilozi o porodici Bajić
Naši posedi u Mokrom polju
VlasniĐki list br 59.
Mapa poseda
Arhivske porodiĐne fotografije
Genealoško stablo
Mokropoljski susret
Knjiga ima 320 strana i preko 40 kolor fotografija i mapa, materjali su istorijski, arheoloski i etnoloski radovi prikupljeni na internetu i cena je 15 eura plus troskovi postarine.
"Odseljavanje Srba iz Dalmacije 1771-1774. godine "
Zasto su odselili?
MOze kakav snimak knjige- malo da vidimo kakva je?
Ima li još kakvih srodnih naslova?
Pošto je poštarina za EU?
Postavicu sliku knjige ovih dana i raspitacu se za cene postarine vec sutra- mada mislim da se razlikuju i od zemlje do zemlje u okviru EU. Licno ne bih ocekivala da je vise od 5 eura ali kazem provericu.
Sto se odseljavanja 1771- 1774 iz Dalmacije tice bilo je organizovano od strane pravoslavne crkve ( u knjizi je i spisak porodica) i kretalo se u pravcu Rusije i Poljske kao i Ukrajine ali i Srema i Bosne.
Triger za pokret ljudi je bila teska i nerodna, susna godina a i veliki nameti serdara.
U knjizi mozes naci dosta podataka o tome a evo ti za sada neki citati...
"...Ipak, pošto, nije bio na pomolu novi rat koji bi zapretio Veneciji, Mletačka vlada svoju pažnju usmjerila je na organizovanje poljoprivrede u Dalmaciji.
Na to je, naime, primoravala državna kasa koja je bila ispražnjena nakon dva duga rata: kandijskog (1645-1669) i morejskog (1684-1699).
Pretvarajući ratna poprišta u poljoprivredna, Venecija je prvo svojim podanicima dodjelila zemlju, koju su oni sami osvojili od Turaka, a zatim od njih zatražila da plaćaju desetinu za sve njihove proizvode, kao i porez na mlinove.
Ove poteze vlade, radi efikasnosti, pratili su i pokušaji prikupljanja oružja. Ovom sistemu mjera krajnji je cilj bio da stanovništvo privikne na život od ratarstva i stočarstva, a ne od ratnog pljena. Ovakvoj politici dalmatinski Srbi su pružali otpor, jer nisu željeli odložiti oružje i svoju sudbinu potpuno prepustiti Republici.
Uporedo sa ovim dogač‘anjima, odvijao se i proces pokatoličavanja na koji su Srbi u Dalmaciji izuzetno osjetljivi. Pošto su primjeri iz ranijih vremena pokazali da su pokatoličeni Srbi mirniji i odaniji podanici. To se činilo i zbog toga ne bi li se uticaj srpskog potrijarha na pravoslavne Srbe sa prostora Mletačke Republike suzbio. Na te mjere koje su bile uperene protiv pravoslavne crkve narod je najčešće odgovarao oružjem u ruci.
Prateći narodno raspoloženje providur Marin Zane izvještavao je Senat, da su se starješine Bukovice osmjelile i sazvali Zbor na kojem su razmatrane kontra mjere mletačkoj vladi. Predvodnik je bio Petar Jagodić - Kuridža, sveštenik ...
...Odsluživši liturgiju na Ilindan 2. avgusta 1758. godine, Končarević se obratio okupljenom narodu, iznoseći nevolje, koje su ih natjerale da krenu na daleki put prema Rusiji (nije trebalo naširoko govoriti, jer su još bila živa sjećanja na sudbine: Kuridže, Savatija, Stefana i mnogih o kojima spisi tajnih vatikanskih arhiva danas uvjerljivo svjedoče) (8.81).
Oko podneva ova mala po broju, ali velika po ciljevima, srpska seoba je krenula na daleki put. Nekada se bježalo od turskog nasilja, a sada se to čini da bi se stalo na put pokrštavanju, da se pravoslavni Srbi u Dalmaciji liše svog nacionalnog i vjerskog identiteta. Predvoč‘eni Končarevićem, iz Dalmacije je krenulo stotinu dvadeset i šest (126) Srba, a njima se priključilo četiri stotine (400) Srba - turskih podanika, koji su poslije nekoliko mjeseci stigli u Kijev. Končarević se smjestio u Petropavlovski manastir iz kojeg je često po važnim misijama odlazio u Petrovgrad, Moskvu, Beč, pa i u svoju Dalmaciju nakratko. Pošto je Simeon Končarević stigao sa svojim ljudima u Kijev, Jovan Horvat je želio da ih inkorporira u Novu Srbiju i time ojača svoj položaj ...
...Sedamdesetih godina osamnaestog vijeka (1771-1774) došlo je do novog iseljavanja Srba iz Dalmacije u Srem, Banat, Galiciju koju je Austrija dobila prilikom prve podjele Poljske 1772. godine i manjim dijelom u Bosnu. Ovaj pokret imao je vjersko-nacionalni i ekonomsko-socijalni karakter. Na mjestu je zapažanje savremenika da se ”žVenecijanska Republika nalazi u ambisu nereda“, u kome su narod ”žkoristile osobe svih položaja“ (8.105). Prema raspoloživoj arhivskoj grač‘i tada se iz Dalmacije iselilo šesto četrdeset i tri (643) porodice.
Meč‘utim, Gerasim Zelić, savremenik ovih dogač‘aja, navodi da je tada iz Dalmacije pobjeglo ”ž1000 familija vostočnago vjeroispovedanija, koje su hoteli silom uvesti u uniju“ (7.234).
Dok su raniji odlasci (u Rusiju) po pravilu bili samački (jedino se zna da je Ignjatije Končarević sa sobom poveo ženu) , ovi odlasci prema Bosni , Sremu, Banatu i Poljskoj uglavnom su porodični .
U prvoj seobi narod se skupio iz dvadeset i tri (23) mjesta, a u drugoj iz trideset i devet (39) mjesta. Samo je iz osam ( mjesta ponovljeno iseljavanje (Benkovca, Biovčina Sela, Bukovića, Golubića, Е½egara, Ivoševaca, Kistanja i Smokovića). Najbrojniji odlasci u Rusiju bili su iz Skradina i Kistanja po sedmero (7) ljudi, a iz Benkovca su krenula njih petorica (5). U drugoj turi (1771-1774) bilo je mjesta gdje je iseljeno pola sela, pa i više, kao na primjer iz Е½egara je otišlo jedanajest (11) familija, a iz Bukovića, Ervenika, Karina i Kule Atlagića po devet (9) porodica itd...."
...Te 1771. godine bila je velika suša u Dalmaciji koja je spržila gotovo sve usjeve. Narod se obraćao mletačkim vlastima, koje nisu imale mnogo osjećanja za njihove nevolje. Sam providur čakomo da Riva nije pokazao mnogo volje za ovo goruće pitanje. Cijeli slučaj povjerio je dećimaru Paolu Pineliju, "koji je učinio jednu od najboljih trgovina na koži jadnih morlaka". Koristeći bezizlazno stanje naroda, Pineli je prodavao žito mnogo skuplje nego što je ono koštalo u normalnim prilikama, i to pod uslovom da mu uz odgovarajuću kamatu plate od žetve sljedeće 1772. godine. Prema svjedočanstvu savremenika, Paolo Pineli je 1771. godine narodu pozajmio proso u vrijednosti od 9000 cekina. Sljedeće godine, u vrijeme žetve, on je uzeo žitarice u vrijednosti od 50 000 cekina. Naplatio je, dakle, pet puta više nego što je dao. "Cio Zadarski kraj ostao je bez nasušnog hljeba". Sve ove nevolje podjednako su trpjeli pravoslavni i katolici, Srbi i Hrvati. Socijalno-ekonomska diferencijacija došla je o ovom periodu do punog izražaja. Naime, taj proces je otpočeo još od dvadesetih godina 18. stiljeća, od vremena kada je Dalmacijaprestala da bude poprište mletačko-turskih obračunavanja. Za svoje ratne zasluge serdari i harambaše dobijali su veća imanja i posebna priznanja. Vremenom su oni uvećali svoja bogatstva, zbog kojih su se u šestoj dekadi 18. stoljeća gotovo potpuno odvojili od naroda. Mase su bile odsječene od njihovih vrhova (serdara). Dojučerašnji predvodnici i zaštitnici narodnih prava, postali su nemilosrdnigospodari svojim sunarodnicima. Narod je podijeljen na bogatiji i siromašniji sloj, na one koji obrač‘uju zemlju i one koji se koriste njihovim trudom. Socijalno-ekonomski momenat približio je serdare, dojučerašnje predvodnike narodne, vladinim činovnicima. Ušavši u krug bogatijih slojeva, serdari su sa narodom postupali kao i Mlečani. Od toga vremena oni se nikada više ne javljaju kao zaštitnici naroda, niti žele da dijele njihovu sudbinu. Tu ulogu na sebe uzima sveštenstvo. Zbog toga veza izmeč‘u naroda i sveštenstva postaje još jača. Po socijalno-ekonomskom položaju najšire mase i sveštenstvo bili su na istom nivou. Venecija nije skinula sa dnevnog reda pitanje vjerske slobode pravoslavnih podanika. Rimokatoličko sveštenstvo je i dalje vršilo propagandu u smislu unijaćenja. Mletačka vlada u haosu neriješenih pitanja ostavila je i ovo, koje je bilo jedan od glavnih razloga seobe Srba iz Dalmacije. Bečki dvor je budno pratio šta se dogač‘a u Dalmaciji. Njegove namjere su i dalje bile da se domogne ove provincije. Stoga se on direktno umiješao u unutrašnje stvari Republike. Njegovi agenti su rasplamsavali narodno nezadovoljstvoi podsticali nezadovoljnike da se isele na austrijsku teritoriju, dajući im velika obećanja da će ih "proizvesti u oficire i knezove". ...
Postarina za EU je 5 eura, za Ameriku, Kanadu i Australiju 10 eura.
Uskoro link za prezentaciju knjige sa slikama...
Knjigu Tetralogija naseg porekla- Zavicajni zbornik Severne Dalmacije i Bukovice mozete nabaviti na sajmu knjiga za 1000 dinara na standu Narodne Biblioteke Smederevo u hali 14
Pročita li iko knjigu? Jeli čemu?